5:2 – enkel matte

5:2-dieten är väldigt populär just nu, omtalad i allehanda media som mirakelvägen till drömvikten. Jag kan förstå det. Om man är som jag är den idealisk. Jag är en livsnjutare, älskar god mat och dryck men vill ändå hålla vikten och känna mig snygg. Jag har ätit enligt 5:2 i tre månader nu och för mig är detta nog ett upplägg som kan hålla i längden. Jag har inte rasat i vikt, men sakta tappat de väldigt envisa kilon jag inte lyckades få bort innan. Sedan starten har jag tappat ca 4 kg och planen är att få bort 3 till. Sen ska jag testa om det räcker med 6:1 för att behålla vikten.

Egentligen är det inte så konstigt att detta fungerar. Två dagar i veckan äter jag 500 kcal. Mitt vanliga dagsintag ligger på ca 2000. Det innebär en besparing på 3000 kcal per vecka. Det är drygt 20% per vecka. Det är klart att det ger resultat, förutsatt att man inte kompensationsäter övriga dagar. Det gör jag faktiskt inte, snarare tvärtom. Enkel matematik alltså.

Hands showing simple mathematical equation

Kommentera

