Jaaaa, det funkar!

Blev så glad när jag ställde mig på vågen i morse: 76,9 kg. Såhär lite har jag inte vägt på 10 år!

nojd

Detta innebär en viktförlust på 3 kg sedan jag började med 5:2 dieten i slutet av mars. Jag äter ganska strikt LCHF med omkring 20-30 g kolhydrater per dag annars men i början av februari var det helt stopp med viktnedgången efter en total urspårning året innan. Så jag är jättelycklig över att ha hittat ett sätt som fungerar och som är hanterbart.

Jag håller mig till två deffdagar med LC minus HF (alltså bara Low carb, inte High Fat) med 500 kcal per dag. Vilka dagar beror på när det passar. Jag hoppar över frukosten och äter lunch och middag. Jag är noga med att ändå få ihop något som blir en riktig och god måltid, annars skulle jag aldrig uthärda.

Lunchen på jobbet kan bli burksoppa om jag inte orkar laga något, så mycket mängd som ger ca 200 kcal (se innehållsförteckning på burken). Annars kan det bli lite rostbiff, en kycklingfilé, en bit mikrad torsk, lite rökt lax, ett kokt ägg eller keso och grönsaker – helst matiga som brocolli, brysselkål eller blomkål. Krydda med lite citron eller vinäger. En utmärkt app för att hålla redan på kalori/kolhydratinnehåll i livsmedel är Livsmedelsdatabasen, finns på appstore.

Middagen försöker jag ta ur det som övriga familjen äter, fast jag använder väldigt lite fett vid tillagningen dessa dagar. Och sen är Shiratakenudlar en storfavorit, eftersom de nästan saknar både kalorier och kolhydrater. Ett annat bra tillbehör är blomkålsris, grovriven blomkål som man kokar i buljong ett par minuter.

Om hungern faller på blir det lite buljong, misosoppa eller te. Men jag har lärt mig att hungern oftast går över efter en liten stund och faktiskt inte är så jobbig att hantera. Konstigt nog får jag inte heller några blodsockerfall. Detta är rätt märkligt eftersom jag alltid har varit extremt känslig för att inte få mat regelbundet. Det kanske satt i huvudet?

Summa summarum så tycker jag att 5:2 är en utmärkt kombo med LCHF för mig eftersom det hjälper till att balansera mitt totala kaloriintag och faktiskt har minskat mina frossartendenser. Jag orkar inte äta lika mycket som innan.

Kommentera

