5/2 dieten

I måndags såg jag ett mycket spännande avsnitt av vetenskapens värld. Del 11, finns här på SVT Play: www.svtplay.se/vetenskapens-varld

Det handlade om forskning som visar att ett lågt intag av kalorier kan förlänga livet och minska risken för många av våra livsstilssjukdomar betydligt. Det var i och för sig ingen nyhet, om ändå rätt fascinerande. Det intressanta var olika studier på varianter av ”svältkost”. Jag skulle aldrig vilja leva på 1300 kalorier om dagen på sikt om jag inte måste. Fy vad trist! Det som däremot känns helt möjligt är 5/2-varianten. Äta normalt fem dagar i veckan och extremt lite 2 dagar i veckan. Reportern som själva provade detta förbättrade sina värden drastiskt på fem veckor och som bonus minskade han 7 kg i vikt.

varannandagsfasta

De två dagar man ”snålar” är intaget begränsat till 500 kcal för kvinnor och 600 kcal för män. Det är väldigt lite, men vetskapen att nästa dag få äta normalt igen gör det hela ändå helt OK, tycker jag. Jag äter LCHF sedan tre och ett halvt år tillbaka, numera rätt strikt (omkring 25-35 g kolhydrater om dagen) och kommer ingenstans med min viktminskning. Jag är inte överviktig (BMI 23,5), så det är svåra kilon att få bort med LCHF. Därför, och pga av hälsomöjligheterna, vill jag testa det här upplägget.

Jag började igår. Planen är att ”snåla” måndag och torsdag. Dessutom ska jag planera maten så att jag får ut så goda och mättande måltider som möjligt på mina 500 kalorier. Dag 1 blev riktigt lyckad! Jag hoppade över frukosten och satsade på lunch och middag. Lunchen blev en väldigt god och mättande soppa på röda linser, morötter, purjolök, tomat, chili, lime och koriander. Mängd ca 0,7 liter – ca 230 kcal.

Vid fyratiden drack jag en mugg hönsbuljong, ca 15 kalorier. Middag blev en Chipotle chicken sallad på Taco Bar, eftersom vi var på bio direkt efter jobbet. Jag petade ur fetaosten, åt ungefär halva salladen och skippade dressingen. Svårt att vara exakt men jag gissar att det gick på ca 250 kalorier.

Det märkliga är att jag inte var hungrigare än vanligt, jag led verkligen inte ett dugg. Men jag tror att det är väldigt viktigt att äta riktig och god mat de här dagarna, annars kommer jag inte att stå ut. Jag kommer att lägga upp en särskild kategori med ”snåldagsrecept” här.

Fortsättning följer!

3 thoughts on “5/2 dieten

  1. Hej.
    Det höres ut att vara en god soppa och jag blir glad när jag hör att du vill dela med dig av flera recept, väntar otåligt hälsar Anne W.

    • Hej Anne,
      Tack så mycket! Jag har just lagt upp lite fler snabba lunchtips.Allt är väldigt enkelt eftersom jag inte orkar lägga ner någon större tid på matlådan till jobbet.
      Det kommer lite fler middagar inom kort också.

Kommentera

