Farväl LCHF!

I veckan var jag på hälsokontroll på Apoteket. Jättesmidigt och kostade 250 kr. Har tänkt göra det länge eftersom jag var på en stor hälsokontroll ett halvår innan jag började äta LCHF-mat och därför hade bra jämförelsevärden.

Då, för två år sedan,  hade jag väldigt bra värden: kolesterolet var 4,3 och blodtrycket låg på 125/70. Spänningen var stor att se vad LCHF hade gjort med min kropp. Resultatet talade sitt tydliga språk – LCHF är inte för mig. Mitt kolsterolvärde var nu 6,8 och blodtrycket 140/92! Jag motionerar ungefär lika mycket som då och inte kan väl två år på nacken bryta ned hälsan så kopiöst. Sååå gammal har jag väl inte blivit🙂

Visst har jag hållit vikten trots massor av god mat, så det är väl värt något. Men med en pappa som fick stroke vid 50 års ålder tredubblar jag mina risker att drabbas av samma sak med de värden jag har nu. Går jag tillbaka till mina gamla värden så blir det tydligen ingen förhöjd risk alls.

Ett intressant experiment var det. Och Classe gick enr sina 10 cm runt midjan. Men för min del får det vara nu. Classe ska gå och kolla sig också, så får vi se hur vi göra med honom.

Fortsättningsvis blir detta alltså en mera sansad GI-blogg🙂

Kommentera

